Close

3 września, 2020

Zdjęcie profilowe – jak zrobić je dobrze

Media społecznościowe na stałe weszły już w nasze codzienne życie, wiele osób nie wyobraża sobie bez nich życia, a dla wielu jest to jeden ze sposobów na promocję siebie, swojej firmy, czy swoich zainteresowań.

Jedną z podstawowych czynności przy zakładaniu konta na portalu społecznościowym jest dodanie naszego zdjęcia profilowego. 

Powinniśmy wybrać je bardzo starannie, gdyż właśnie nasza fotografia profilowa zachęca innych do śledzenia naszego profilu, zawarcia znajomości, albo nawiązania kontaktów handlowych, jeśli prowadzimy działalność gospodarczą. Źle dobrane zdjęcie może też sprawić, że potencjalny pracodawca, czy znajomy nie odezwie się do nas, gdyż uzna, że jesteśmy osobą, której nie można ufać.  

Jak wybrać zdjęcie profilowe?

Zakładają swój profil w dowolnym medium społecznościowym, musimy mieć świadomość tego, że będziemy tam oceniani. Oczywiście, jeśli zakładamy konto, aby kontaktować się tylko ze znajomymi, nasze zdjęcie, choć oczywiście ważne nie będzie miało dużego wpływu na ocenę naszej osoby.                                                      

Inaczej wygląda sprawa, jeśli chcemy się za pomocą portalu społecznościowego „pokazać światu”, wypromować swoją firmę, czy zareklamować nasze umiejętności. Chyba każdy zna przysłowie: „jak cię widzą, tak cię piszą”. Mówi ono o naszej skłonności, do oceny drugiej osoby przez pryzmat jej wyglądu. Badania wielu psychologów potwierdzają to. Określony wygląd, uczesanie, mimika twarzy, ubiór – to wszystko oddziałuje na naszą podświadomość i sprawia, że od pierwszego wejrzenia kogoś lubimy, albo czujemy do tej osoby dystans.

Oto kilka zasad, jakimi powinniśmy się kierować, dodając zdjęcie do profilu o charakterze poważnym, zawodowym:

  • Wybierz zdjęcie, na którym się uśmiechasz, a przynajmniej masz sympatyczny, spokojny wyraz twarzy. 
  • Nie zasłaniaj oczu ciemnymi okularami, lub rondem kapelusza powinny one być otwarte i spoglądać przyjaźnie.
  • Ubranie, w jakim się prezentujesz, powinno być schludne i zadbane, najlepiej formalne, tak aby budziło zaufanie i podkreślało twoje kompetencje. 
  • Nie rób śmiesznych  min na zdjęciu – to bardzo nieprofesjonalne i infantylne.  Takie zdjęcie pokaże cię jako osobę niedojrzałą, dziecinną.
  • Ogólnie – zdjęcie powinno być przemyślane i wykonane zgodnie z zasadami fotografii portretowej. 

Pamiętajmy, że nasz przyszły pracodawca, kontrahent, zleceniodawca,  będzie oceniał naszą wiarygodność, zaczynając właśnie od zdjęcia profilowego, gdyż wyświetla się ono jeszcze zanim podejmie on z nami interakcję. Postarajmy się więc, aby już na początku wyrobił sobie jak najlepsze zdanie.

Zdjęcie na profil przeznaczony dla kontaktu z przyjaciółmi może mieć dużo bardziej nieformalny charakter, ale i tutaj powinniśmy przestrzegać kilku zasad.

  • Na zdjęciu profilowym pokaż się z korzystnej strony i podkreśl swoje atuty, na przykład piękne włosy, oczy, przyjazny, otwarty charakter itp
  • Nie umieszczaj zdjęć z przeszłości. Takie podejście sugeruje, że tkwisz w dawnych czasach, a przecież chcesz się pokazać jako osoba „idąca do przodu”. Poza tym te zdjęcia nie pokazują Cię takim, jakim jesteś obecnie. Nie fałszuj rzeczywistości.
  • Nie rób przesadnie dziwnych min. Podobnie jak na profilu „firmowym” wygląda to niepoważnie.
  • Wybierz zdjęcie, na którym twoja twarz będzie dobrze widoczna.
  • Nie umieszczaj zdjęć wykonanych szerokokątnym obiektywem, ani zdjęć grupowych, gdzie trudno cię zidentyfikować.
  • Nie obnoś się ze swoją sytuacją materialną. Nikt nie lubi osób zarozumiałych.

Jak wykonać dobre zdjęcie profilowe?

Jeśli chcesz umieścić bardzo dobre zdjęcie profilowe, spełniające dodatkowo wszelkie wymogi fotograficzne, możesz wykonać sesję zdjęciową u profesjonalnego fotografa. Jest to szczególnie ważne, gdy chodzi o poważny, zawodowy profil społecznościowy. Taki, który promuje twoją firmę i ma jej przysparzać klientów.

Usługa taka nie będzie tania, ale z pewnością się opłaci. Fotograf wykona kilka, profesjonalnych zdjęć, które będziesz mógł (mogła) wykorzystać, a do tego umiejętnie wspomagając się oświetleniem studyjnym i stosując odpowiednie obiektywy, podkreśli twoje atuty i zatuszuje niedoskonałości.

Jeśli nie chcesz wydawać niemałych pieniędzy, zawsze możesz poprosić znajomą, lub znajomego, aby wykonał ci kilka zdjęć. Taką sesję można wykonać w plenerze, lub w pomieszczeniu, a jeśli osoba ta interesuje się fotografowaniem, może wykonać całkiem udane ujęcia i to w nieograniczonej ilości. Z kilkudziesięciu fotografii będzie można wybrać te najlepsze.                                                  

Dodatkowo, pozując osobie znajomej, możesz uzyskać bardziej naturalne, „świeże”, naładowane pozytywną energią zdjęcia. Takie ujęcia będą bardzo przydatne, jeśli twój profil społecznościowy skierowany jest do znajomych, albo – w przypadku firmy – do ludzi młodych i energicznych, aktywnych. 

Pamiętajmy, że robiąc zdjęcie z przeznaczeniem jako zdjęcie profilowe, musimy, zwłaszcza jeśli wykonujemy je sami, robiąc tzw. selfie zwrócić szczególną uwagę nie tylko na nasz wygląd, ale też na otoczenie i tło.

Bardzo źle wygląda widoczny na zdjęciu bałagan za naszymi plecami. Skupiając się na pozowaniu, po prostu go nie dostrzegamy. Dlatego warto zdawać sobie sprawę z tego, że będą go widzieć inni. 

I przygotować sobie odpowiednie tło. Może to być jednolita ściana, ale też liście krzewu, przed którym stoimy, albo jakaś kotara o stonowanym kolorze. Niebo, albo widok za naszymi plecami. 

Jakie są rozmiary zdjęć profilowych?

Kiedy poznaliśmy, jak nasze zdjęcie profilowe powinno wyglądać, aby wywierać pozytywny wpływ na odwiedzających nasz profil internetowy, zajmijmy się parametrami technicznymi. Każdy z serwisów ma bowiem inne wymagania co do jego rozmiarów.

  • Facebook  zaleca wielkość     180×180 px
  • Instagram  zaleca wielkość     110×110 px
  • Twitter       zaleca wielkość      400×400 px
  • YouTube    zaleca wielkość      800×800 px
  • Pinterest    zaleca wielkość     165×165 px
  • Linkedin    zaleca wielkość      200×200 px (akceptowane jest nawet dwukrotnie większe)
  • Google+    zaleca wielkość      120×120 px  (akceptowane jest nawet dwukrotnie większe)
  • Whatsapp     zaleca wielkość       140 x 140 px
  • Snapchat      zaleca wielkość       45 x 45 px

Nie musimy trzymać się bezwzględnie podanych wartości.                                 Z doświadczeń wynika, że ważna jest raczej proporcja.

Portale automatycznie dostosowują przesłany przez nas plik do swoich wymagań. Sporządzając celowo większy, unikamy pogorszenia jego jakości, w wyniku działań algorytmów serwisu społecznościowego.

A jeśli nie chcę umieszczać zdjęcia profilowego? 

Osoby, które z jakiegoś powodu nie chcą umieszczać swojego wizerunku na profilu społecznościowym, mogą swoje zdjęcie zastąpić innym wizerunkiem. Może to być nasza ulubiona postać z kreskówki, albo inny obrazek. 

Choć nie jest to wskazane w przypadku profilu firmowego, to i tutaj można użyć jakiegoś stonowanego awatara. Pewną odmianą zdjęcia profilowego w przypadku kont firmowych jest umieszczenie zamiast niego logo naszej firmy.

Czy zdjęcie profilowe jest ważne?

Zostawiłem tę kwestię na koniec, gdyż przy okazji chciałbym napisać też o innych sprawach. 

Zdjęcie profilowe, oczywiście jest ważnym elementem naszej prezentacji w mediach społecznościowych. Jest szczególnie ważne – o czym pisałem wcześniej – w przypadku, gdy zamieszczamy je w portalu randkowym, albo  na naszej stronie firmowej na Facebooku, czy wreszcie kiedy szukamy pracy. W tych przypadkach zdjęcie profilowe pełni kluczową rolę. 

Ale na zdjęciu profilowym nie kończy się prezentowanie naszego wizerunku w sieci. Ważną rolę odgrywają też treści, jakie zamieszczamy i cała oprawa naszego profilu. 

Pokażmy siebie od najlepszej strony, nie fałszując rzeczywistości. 

Zdjęcie powinno pokazywać nas takimi, jakimi jesteśmy, mieć pewien wymiar psychologiczny. To z kolei ważne jest przy koncie mniej formalnym, ale mającym na celu zareklamowanie naszych zainteresowań, pasji, życiowych osiągnięć.

Nie bójmy się inspirować dobrymi fotografiami innych, ale nie naśladujmy ich za wszelką cenę i bezkrytycznie.

Starajmy się nie podążać ślepo za chwilowymi modami, które sprawiają, że wszyscy mają podobne zdjęcia i właściwie niewiele odróżnia nas w masie pozostałych użytkowników.

Nie zmieniajmy też zdjęć profilowych co kilka dni, dajmy innym czas, aby przywykli do nas i mogli nas łatwo rozpoznać.  Wystarczy, jeśli zmienimy zdjęcie profilowe raz na dwa, trzy miesiące, zmieniając je na przykład stosownie do pory roku, lub wydarzeń z naszego życia. W lecie niech będzie to zdjęcie z wakacji, wiosną portret na tle kwitnących krzewów, a zimą z wypadu na narty, albo ciepłe zdjęcie przy kominku w górskim schronisku. Każdy może wymyślić coś innego, coś, co pokaże przy okazji trochę z jego charakteru. Ważne, abyśmy byli kreatywni i wyróżniali się pozytywnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *